Fotoğraf dünyası nereye gidiyor?

Fotoğraf objeye mi dönüşüyor? Doğrudan fotoğraf ölüyor mu?

Bu ve benzeri soruları aklımıza getiren 18. Paris Fotoğraf Ayı (Paris Photo) (Paris Foto Fuarı) etkinliği oldu.

Takip edebildiğim kadarıyla Türkiye’den Şükran Moral’la Zimmerman Galeri, Yusuf Sevinçli, Silva Bingaz ve A4 Ofset Matbaacılığı festivalde bu yıl boy gösterdiler.

Bu muhteşem fotoğraf festivali için Paris’in tüm resim ve heykel galerileri de kasım ayı içinde fotoğraf sergileri yapıyor.

Biz de Türk Salı Fotoğraf Grubu olarak Rue de Seine’deki La Petite Galerie’de bir karma sergi açtık. Adı gibi kendisi de küçük galeriye ellerinde kocaman fotoğraf makineleriyle yüzlerce fotoğrafçı girip çıktı. Her yer fotoğraf tutkunu kaynıyordu.

ODAK NOKTA GRAND PALAİS: 35 ÜLKE, 143 GALERİ

Paris-Photo adı altındaki en büyük etkinlik Champs Elysee’de Grand Palais’deydi. 35 ülkeden gelmiş 143 galeri ve bu galerilerin temsil ettiği fotoğraf sanatçıları vardı. Bu yıl yeni davet edilen on ülke arasında Türkiye de yer aldı.
New York’un ünlü modern sanat müzesi MoMa özel bir salonda son iki yıl içinde koleksiyonuna kattığı yeni fotoğrafları sergiliyordu. 1930’lu yıllarda fotoğraf almaya başlayan müze fotoğrafın icat edildiği günden bugüne fotoğraf sanatı tarihine ışık tutacak eserlere sahip.

1860-1910 ASYA TEMASI

Paris-Photo Festivali’nin özel konuları arasında 1860-1910 yıllar Asya’sını yansıtan ilk fotoğraflar da vardı. Yine herkese açık özel bir bölümde, önemli fotoğrafçılar, fotoğraf tarihçileri ve yazarları, genç blog yöneticilerinin verdiği konferanslar ve yuvarlak masa toplantıları düzenledi. Bu noktada, Beşiktaş belediyesinin katkılarıyla bu yıl birincisi düzenlenen İstanbul Fotoğraf Festivalinin de geleneksel hale gelip Paris-Photo seviyesine ulaşmasını diliyoruz.

18. Paris-Photo Fuarı: Fotoğraf dünyası nereye gidiyor? 1

(Nicolo Degiorgis’in Paris Photo Fuarı’nda 10 bin dolarlık özel ödülü kazanan ‘Gizli İslam’ başlıklı fotoğraf kitabından bir kare)

GİZLİ İSLAM’A ÖDÜL

Festivalde ayrıca 2014 yılında yayınlanmış fotoğraf kitapları sergileniyordu ve en iyisine 10 bin dolar ödül verildi.

16_hidden_islam_03Kazanan, “Gizli İslam” adlı kitabıyla Nicolo Degiorgis oldu.

Geçen yıl 50 bin kişinin katıldığı festivale bu yıl ilginin daha fazla olacağı tahmin ediliyor. Festival 1-3 Mayıs tarihleri arasında Los Angeles’e yolculuk yapacak ve okyanusu aşamayan Amerikalı fotoğraf severlerin gönlünde taht kurmaya çalışacak.

FAS SARAYI’NDAKİ KADIN: 3.6 MİLYON TL.

Bir fotoğrafın on binlerce avroya alıcı bulduğu bu ortamda 1,2 milyon euro’ya (Yaklaşık 3.6 milyon TL:) fotoğraf da mevcuttu. Hamilton Galeri, Irving Penn’in ‘Fas Sarayı’ndaki Kadın’ adlı orijinal bir fotoğrafına bu rakamı istemekten hiç çekinmedi. Fotoğraf koleksiyonerlerinin, fotoğraf sanatçıları ve galeri sahipleriyle buluştuğu bu ortam dünyanın dört bir köşesinden binlerce fotoğraf severi kendisine çekmekte. Bugüne kadar Amerikalı ve Avrupalı olduğu bilinen fotoğraf koleksiyonerlerine bu yıl Hint ve Çinli meslektaşların da katılmış olduğu anlaşılıyor.

Bu yıl ünlü Baubourg güncel sanat müzesinde bir fotoğraf bölümünün açılması haberi de bu festival sırasında geldi.

LOUVRE’DA FOTO FEVER

Grand Palais’deki bu büyük fotoğraf şölenine uydu festivaller de eşlik ediyor ki bunların başında Louvre Piramidinin altındaki salonlarda daha genç ve marjinal sergilerin yapıldığı Fotofever Festivali’ni sayabiliriz.

Her iki festivalin bazı standlarının tamamen fotoğraf kitaplarına ayrılmış olması başka bir güzellik olarak karşımıza çıktı. Dünyanın en önemli fotoğraf sanatçılarının güzel basılmış kitaplarına makul fiyatlara ulaşmak mümkün oldu.

Dünyanın 26 en önemli fotoğraf kitabı, yayınevi Paris-Photo’da yerlerini aldı. Kısaltılmış adı MEP olarak bilinen Avrupa fotoğraf evinde Tim Parchikov’un Suspense adlı sergisinin yanında İspanyol devlet sanatçısı unvanını alan hocam Alberto Garcia-Alix’in son yıllardaki işlerinden oluşan bir sergi vardı.

Her ikisi de oldukça etkileyici idi. Garcia-Alix, arkadaşlarının yüzde 80 inini eroinden kaybeden bir fotoğrafçı olarak bütün hüznünü fotoğraflarına yansıtmıştı. Parchikov’un gizemli gece fotoğrafları da bir o kadar etkileyici idi.

WİNOGRAND SOKAK FOTOĞRAFLARI

Louvre Müzesinin bahçesinin Concorde Meydanına bakan ucundaki Jeu de Pomme, yıllardan beri tamamen fotoğrafa ayrılmış bir mekan. Garry Winogrand adlı ünlü Amerikalı sokak fotoğrafçısının sergisi 1,5 saatte geziliyor ve insanı hayran bırakan ve düşündüren fotoğraflarla dolu bu sergiyi keşke bir kez daha gezsem dedirtiyor. Bu sergiyi fotoğrafseverler yağmur altında 1,5 saat kuyruk bekleyerek gezdiler.

18. Paris-Photo Fuarı: Fotoğraf dünyası nereye gidiyor? 2

(Egglestone’dan bir kare. Efendi ve şöförü)

EGGLESTON RENKLERİ

adyn_and_jasper

Robert Capa ile birlikte Magnum fotoğraf ajansını kuran Henri Cartier Bresson, fotoğraf dünyasında 1950’li yılların Paris’ini en güzel yansıtan fotoğrafçı olarak biliniyor. Öldükten sonra adına kurulan vakfın binasında halen 75 yaşındaki Amerikalı William Eggleston’un sergisi vardı.

Zamanını renkli karelerle bugüne taşıyan sıradan sahneleri ile meşhur Eggleston bu sergisiyle ve insanı uzun uzun düşündüren sanat eserleriyle hayranlarıyla buluşuyordu.

18. Paris-Photo Fuarı: Fotoğraf dünyası nereye gidiyor? 3

Biz Türkiye’den Salı Grubu Fotoğrafçıları olarak en çok fotoğrafa verilen değeri görmekten ve fotoğraf sevgisinden etkilendik.

Fotoğrafın sanata giden bir yol olarak kullanıldığını görmek, çeşitli sanatsal objelerde fotoğrafın kullanılıp ve bu festival kapsamında sergileniyor olması gözümüze fotoğrafa yeni bir yaklaşım olarak göründü. Tabii ki fotoğrafların baskı kalitesi, fotoğraf çerçevesi ve kaplamaların üstün nitelikli olması da gözden kaçmıyordu. Uzak doğudan çok sayıda galeri ve fotoğraf sanatçısının festivale katılmasını da dikkatle izledik diyebilirim.

Başkanlığını Magnum’un başarılı yöneticisi Julien Frydman yaptığı Paris-Photo festivaline önümüzdeki yıl tekrar katılabilme dilekleriyle…parisphoto-2014-affiche