Ders 1

Hareketli konu fotoğrafları

  1. Önce çektiğin konuyu öğren. Sportif bir olay çekiyorsan o sporun kurallarını en azından temel kurallarını öğren.
  2. Olayın en önemli anının oluşacağı noktayı önceden belirle. Ardından o noktayı manüel olarak fokusla ve en önemli  anda üst üste kareler çek. Makinen fokus yapma işiyle  oyalanarak vakit kaybetmesin. 
  3. Enstantane sürati 1/500 den yavaş olmamalı.
  4. “Panning” denilen tekniği uygulamaya çalış. Panning demek makineyi hareketli olayla birlikte aynı yöne doğru hareket ettirmek demektir. Bu sayede olayın arkasındaki zemin hareket duygusu uyandıracak bir fluluk alır.
  5. Doğru yere yerleş. Olayın arka planını iyi hazırla. Arka plan karışıksa fotoğrafın güzel çıkmaz. 
  6. Uzun odaklı objektifle çekmelisin örneğin 300 veya 400 mm. Uzun süre bir olayı takip edeceğin için bir monopod üzerine koyman yorulmanı engeller.
  7. Makinenin düğmelerini, ayar yerlerini iyi öğren yoksa kafan “hangi düğme neyi ayarlıyor” konusuyla meşgulken iyi fotoğraflar çekemezsin. Makineni iyi tanı!!!!
  8. Yeni makineler arkası arkasına çekim yapıyorlar. Çok kısa oluşan bir olayı yakalayacağından bu “mod”u kullan çok sayıda fotoğraf çekmenin sana zararı olmaz kartında nasıl olsa kartında bol bol yer var.
  9. Çok  egzersiz yap, özellikle “Panning” yapmak tecrübe ister.
  10. Spor fotoğrafçılarının eserlerini incele. İnternette bulabilirsin. Örneğin Eadweard Muybridge, Bob Martin, Tom Jerkins ve Eamonn McCabe’nin fotoğraflarına bak.

Ders 2

Belgesel fotoğraf

  1. Fotoğrafın hikâye anlatsın. Bunun için dünyanın ucuna gitmene gerek yok. Mahallendeki bakkal veya bakkalın çırağı bile olabilir. Ama önce hikâye olacak bir konu bulmalısın.
  2. Mahalledeki dükkân veya dükkânda çalışan çocuğu çekecek olsan bile önce konuyu bir araştırmalısın. Fotoğrafınla söylemek istediğini kafanda kur. Bunu tek bir kare ile de yapabilirsin veya bir seri fotoğraf çekerek de gerçekleştirebilirsin.
  3. Çekeceğin fotoğrafın tarzını da belirle. Siyah beyaz mı çekeceksin yoksa renkli mi, doğal ışık mı olacak yoksa yoğun ışık kaynağı mı kullanacaksın karar ver.
  4. Konuna ve tarzına karar verdin şimdi doğru ekipmanını seç uygun bir lens bul. Üçayak kullanacak mısın? Kameranın pilleri dolu mu, kartlarının yedekleri var mı.?  Eksik alet edevat çekimini mahvedebilir.
  5. İzin al. Özellikle kişi çekiyorsan mutlaka izin almalısın. Ne yapmak istediğini açıkla ve uzun çekimler yapacaksan kişilerle daha öncesinde sıcak ilişki kurmaya çalış.
  6. Acele etme. En iyi belgesel fotoğraflar uzun soluklu ve sabırla yapılan çalışmalardan sonra elde edilmiştir.
  7. Tüm fotoğraflarının yedekle. 2 kez kopya yap ve farklı ortamlarda sakla. Örneğin bir hard disk ve bir DVD.
  8. Fotoğraflarını emniyete aldıktan sonra fotoğraflarını işle. Renk ayarlarını kontrast ayarlarını yap ama abartmadan yap. Gerekirse siyah beyaza dön.
  9. Çektiğin fotoğraflarını nasıl değerlendireceğine karar ver. Slide show mu yapacaksın, sergileyecek misin? Yoksa fotoğraf kitabı haline mi getireceksin? Artık çok ucuza kitap basıyorlar. Belki güzellerinden birkaç tanesini de Kanal KBB ye hediye edersin. Tabii dersler işe yararsa. Yaramayabilir de ne de olsa biz de senin kadar çaylağız.
  10. Dünyanın en iyi belgeselcileri magnum fotoda bir araya gelmişlerdir. Onların çalışmalarını incele. İşte sana adresi www.magnumphoto.com

Ders 3 

Şehir fotoğrafçılığı ve mimari fotoğraf

  1. Çevrene bir bak.  Şehir yaratıcı fotoğrafçılık için biçilmiş kaftandır. Her gün geçtiğin yollarda, girdiğin dükkânlarda güzel fotoğraflar için fırsatlar yakalayabilirsin. Dikkatle bakman yeterli. Sadece bak. Tekrar bak şaşırtıcı bir şey görebilirisin. Eğer göremiyorsan birkaç gün sonra aynı yere tekrar git ve tekrar bak göreceksin:)
  2. Şehirde binalar ve objeler arsındaki boşluklar ilginç şekiller gösterebilir. Buna negatif mesafe denilir. Bu sana anlamsız gelebilir ama pozitif bir şeydir. Negatif mesafeleri gözlemlemek güçlü kompozisyonlar kurmana yardım edebilir. Yeter ki dikkatle gözlemle.
  3. Yüksek binaları alttan çektiğinde binalar yukarıya doğru yamulmaya ve ortaya doğru yatmaya başlarlar bu perspektif denilen olaydır. Bu durumu düzelten pahalı lensler vardır ama en güzeli fotoşopta düzeltmektir.
  4. Şehirdeki modern binaların şekilleri ve kullandıkları malzemeler fotoğrafçı için çok güzel ortamlar yaratır. Bunlardan çok güzel abstrakt(abstre) fotoğraflar çıkar. Ya da uzun fokuslu objektiflerle bu binaların bazı güzel bölgelerini çekersin veya geniş açıyla farklı bakış açılarından çekebilirsin.
  5. Güneş doğuşunda şehir manzaraları güzel olur. İnsanlar çok azdır. Caddeler yeni yıkanmıştır veya temizlenmiştir. İnsanların az olması fotoğrafının içine insan koyma demek anlamına gelmiyor tam tersine şehir fotoğraflarında insan görünmesi fotoğrafa anlam katar ve insan boyutu diğer objelerin gerçek boyunu anlamana yardımcı olur.
  6. Sıradanlıktan uzaklaş şehrin binlerce defa çekilmiş klişe görüntülerini bir kenara bırak. Başka yerlerde gezin farklı görüntülerle karşılaşacaksın..
  7. Taşıyacağın makine ve lenslerini iyi hesapla gereksiz kullanmayacağın aletler seni yorar ve bıktırır. Kullanacağın uygun lens ve tripodu al yeter. Ayakkabıların ve kıyafetlerin rahat olsun. Yanına da sevdiğin anlaştığın fotoğrafa meraklı bir arkadaş al.
  8. Yeni dijital makineler çektiğin fotoğrafların enlem ve boylamlarını fotoğrafın “exif” denilen bilgileri içine yükleyebiliyorlar. Bu bilgileri kullanarak çekilen fotoğrafın google earth de yeri anlaşılıyor. İşte o zaman hangi saatte nerede olduğunu anlaşılabiliyor.
  9. Bazı binaların fotoğraflarını çekmek ve yayınlamak izine tabidir. Özellikle de fotoğraflarını daha sonra satmayı düşünüyorsan mutlaka o binanın yönetiminden izin almalısın. Yabancı ülkelerde bu iş başını hukuki olarak belaya sokabilir. Buna dikkat et. Bazı özel binalarda güvenlik açısından fotoğraf çekilmesine izin vermezler. Bu durumları tam olarak bilemiyorsan aklıselimini kullan. Özellikle resmi daireler ve askeri binaların fotoğraflarının çekilmesi yasaktır.
  10. Şehir ve mimari fotoğrafçılığında şeytan ayrıntıda gizlidir. Büyük bir binanın tamamını kareye sokmaya çalışacağına önemli bir ayrıntıyı yakalamaya çalışmalısın.

Ders 4

PORTRE FOTOĞRAFI

  1. Doğal ışık kullanmaya çalış. Ama ışığın kullanılması biraz tecrübe ister. Doğrudan güneş ışığı yüzde sert ve kötü gölgeler oluşturur. Onun için direkt güneş ışığından kaçınmalısın. Gölgedeki yerlere ışığı parlak bir madde ile düşürebilirsin. Bunun için yapılmış reflektör denilen aksesuarlar var. Fiyatları Sirkecide 20–30 TL arası olsa gerek. Zoom ithalat getiriyor Lastolite marka gümüş ve altın tonları var. Bunlardan kullanırsan portrelerine profesyonel havası verirsin. Havandan yanına yaklaşılmaz o zaman☺
  2. Flaş da kullanabilirsin. Flaşlı portreler de başarılı sonuçlar verirler makinedeki fiil-in denilen flaşı kullan, dolgu ışık denilen bir ışıkla aydınlatmış olursun. Işık ve gölgeler çok güçlü ise dışarıdan güçlü bir flaşa ihtiyacın var demektir. İste bir masraf daha☺) 
  3. Bu dış flaşı yaratıcı bir şekilde kullanabilirsin. Modelinin sağından veya solundan patlatarak stüdyo etkisi yapabilirsin. Bunun için flaşı makinenden ayırman gerekir ve bir kablo ile modelin yanına götürmelisin.
  4. Ring flaş bulursan onu da kullan çünkü modelin arkasında güzel yuvarlak bir gölge oluşturuyor. Ring flaş lensin etrafına takılan daire seklinde bir flaş daha çok tıbbi amaçlı veya makro çekimlerinde kullanılıyor. Diş hekimleri de bu flaşı kullanırlar. 
  5. Tabii porte fotoğrafçılığında en iyi yer stüdyodur. Neden dersen ışığın en iyi kontrol edildiği yer orasıdır da ondan derim. Soft-box lar, şemsiyeler, güçlü ışık kaynakları her türlü aksesuar hepsi oradadır. Aslında büüyük kentlerde kiralık stüdyolar bulunabiliyor.
  6. Dış ortamlarda veya evde portre fotoğrafı da başka bire güzellik verebilir çünkü kişiyi kendi ortamında farklı aksesuarlarla çekme fırsatı yakalarsın. Geniş acı kullanırsan daha iyi sonuç alırsın. Ancak çok geniş açılar kişileri deforme eder.
  7. Modelini serbest bırakıp doğal hallerinde de çekebilirsin veya sen yönetebilirsin. İki yöntemde farklı tatlarda sonuçlar verebilir. Eğer yönetiyorsan modelin rahat etmesini gevşemesini sağla yoksa güzel çıkmaz.
  8. Türkiye’de pek önemli olmasa bile fotoğraflarını internete koyacaksan ve başın ağrımasın istiyorsan modelinden imzalı bir izin kâğıdı al yoksa günün birinde seni mahkemeye verip para isteyebilir. Avrupa birliğine giriyoruz.
  9. Modeli nereden bulacağına gelince; arkadaşlarınla idare et. Türkiyede maalesef profesyonel model bulamazsın bulduklarına da paran yetmez.
  10. Portre fotoğrafçılarının fotoğraflarını incele, nasıl yapmışlar nelere dikkat etmişler incele… Öğrenmenin yaşı yoktur.

DERS 5

HAYVAN VE VAHSİ DOĞA FOTOĞRAFÇILIĞI

  1. Fotoğrafın diğer alanlarında olduğu gibi fotoğrafını çekmek istediğin konu ile ilgili bilgilere önceden ulaşmanda yarar var. Günümüzde internet diye bir aracın varlığını unutma. Tahmin ediyorum ki  evdeki kediden bahsetmediğimi anlamışsındır.  Doğaya çıkıp hayvanların, kurtların-kuşların peşine düşeceksen önceden bulundukları yerleri davranış biçimlerini okumalısın. Örneğin kurtlar kimleri kapar bunu bilmelisin. Yoksa kurda kuşa yem olursun ☺
  2. Araziye uy. Yani görünmeden gör. Kendini kamufle et. Yoksa hiçbir şey çekemeden eve geri döner, dert çektiğinle kalırsın.
  3. Bu işte de alet edevat önemlidir. Uzun lens gerekir. 400 veya 500 mm lik lensler idealdir. Ama bunlar pahalıdır. Onun için sana tavsiyem elindeki 200 veya 300 mm lik lensi telekonverter denilen ve lensle makinenin arasına koyacağın bir parça ile bu sorunu çözmen. 200 mm lik bir lens 2X bir converter la 400 mm lik bir lens haline döner. Ancak burada ışık miktarından biraz kaybedeceğin için biraz zorlanabilirsin. Yani üçayak filan kullanma gereği ortaya çıkabilir demek istiyorum. Yoksa sen iyi bir fotoğrafçı olarak kolay kolay zorlanmazsın.
  4. Hayvan ve vahşi doğa fotoğrafçılığı için Güney Afrika’ya safariye gitmek cazip gibi görünebilir. Ama şimdilik bos ver bir suru formalite vize işlemleri filan onun yerine hafta sonu günü birlik Şile taraflarına veya şehir çıkışındaki  ve  yol üzerindeki korulara dal.  Tavşanların, tarla farelerinin, kuşların hatta sincap ve tilkilerin fotoğraflarını çekebilirsin.
  5. Hayvan fotoğrafları bundan önceki konu olan portre fotoğrafçılığı gibi de ele alınabilir. Işığı iyi ayarlayıp kendini iyi bir noktaya alabilirsen ve de bir de üstüne üstlük hayvanla göz teması sağlayabilirsen çekeceğin fotoğraf tadından yenmez ☺
  6. Fotoğraf makinenin oto fokus ayarını sessize al, telefonunu kapat yoksa çok güzel bir fotoğrafa el sallarsın. 
  7. Üstünü komandolarınki gibi yeşil kahve renkli bir kumaşla örtüp sotaya yatabilirsin. O gün Calvin Klein parfümünü sürmeki hayvan durumu anlamasın; biliyorsun rüzgâr koku taşır. Eğer Halit Uzun gibi ornitofotografi denilen kuş fotoğrafçılığına soyunacaksan iste o zaman paraya kıyıp gerçek kamuflaj eşyaları alman gerekir. Kuş fotoğrafçılığı için en iyi makine Canon 40D diyorlar üzerinde de 400 mm fiks bir lens olmalıymış. İdeali budur diyor bu isle uğraşanlar. İstersen fotoğraf sitelerinin forumlarına gir bak.
  8. Genelde hayvanlar ani ve hızlı hareket ettiklerinden senin ve makinenin hız ayarının da hızlı olması gerekir. Makinenin hız ayarı lensinin mm e olarak uzunluğundan daha düşük olmamalı. Yoksa net fotoğraf çekemezsin. Bir örnek vereyim eğer 200 mm lik bir lensle çekiyorsan makinenin hız ayarını 1/200 un altında tutmamalısın, 400 mm ile çekiyorsan 1/400  veya  1/500 ile çek. Tabii ışık izin verirse. Ama bazen hayvanın hareketli çıkması fotoğrafa farkı bir hava verebilir onun için çok fotoğraf çek dene ve yanıl. Bunlar seni geliştirecektir.
  9. Sabırlı ol. Vahşi doğa fotoğrafçılarının güzel bir kare getirebilmek için ne kadar çok sıkıntıya katlandıklarını çok iyi biliyorum. Sabahın köründe kalkıp güneş doğarken bataklıkların içinde saatlerce hatta günlerce beklediklerine şahit oldum. Bir tanesi şiddetli pnömoniden öteki tarafa göçüyordu zor kurtardık. Sa
  10. Nefes kesen doğa fotoğrafçılarının çektikleri fotoğrafları incele. Başta da dediğim gibi bunun için illa safariye gitmen gerekmez İzmit, Mudanya civarındaki trekking yolları Türkiyenin çeşitli yöreleri sana ilham kaynağı olacaktır. Sana kolaylık olsun diye internette dolaşıp sana güzel bir kaç doğa fotoğrafçısının ve ilgili sitenin adresini buldum. İyi seyirler.
http://www.letsgodigital.org/en/14967/wildlife-photographer/
http://www.photohowto.info/how-take-wildlife-photograph
http://www.google.com.tr/imgres?imgurl=
http://www.whale-images.com/data/media/3/wildlife-photography_32.jpg&imgrefurl=
http://www.whale-images.com/wildlife-photography-32-pictures.htm&h=312&w=468&sz=25&tbnid=cfmXNJzfpSneOM::&tbnh=85&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dwildlife%2Bphotography&hl=fr&usg=__bdrgnL5McR8DTFL7ccrpKuEPzjQ=&ei=HOgCSv3BIcaY-gbOsfyRAw&sa=X&oi=image_result&resnum=3&ct=image
http://www.google.com.tr/imgres?imgurl=http://www.photoattorney.com/uploaded_images/Chase-774349.JPG&imgrefurl=http://www.photoattorney.com/2007/08/announcing-vivid-wildlife-workshops.html&h=797&w=924&sz=533&tbnid=3A8vKwnmedOCEM::&tbnh=127&tbnw=147&prev=/images%3Fq%3Dwildlife%2Bphotography&hl=fr&usg=__6giMGcPQZWQ_9K4X9-f-IE4ZsJM=&ei=HOgCSv3BIcaY-gbOsfyRAw&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image

DERS 6

Siyah beyaz fotoğraf

  1. Artık renkli fotoğrafları fotoşopta tek tuşla siyah beyaza çevirebiliyoruz. Tabii bu işin kolay yanı oluyor hani ustaların « tüfek çıktı mertlik bozuldu » dedikleri durum. Hâlbuki siyah beyaz fotoğrafın sanat yani çok kuvvetlidir ve bu fotoğrafı çekmeden önce her şeyi siyah beyaz ve gri tonlarında görmeye çalışıp, öyle düşünüp kurgulamaya çalışmak gerekir; yani kafada siyah beyaz ve tonlarında düşünerek hazırlanmalı çekmeye… Renkli çekip siyah beyaza çevireceksen bile siyah beyazmış gibi görmeye çalış; bu belki sana biraz  saçma gelebilir ama bunun öneminidaha ileride anlayacak ve hocana teşekkür edeceksin. 
  2. Eskiden film kullanarak fotoğraf çekenler , ( eskiden dedim ama hala çekiyorlar,) bazı filtreler kullanarak duruma müdahale ederlerdi (hala ediyorlar). Örneğin kırmızı renkleri filtreleyen filtrelerle kontrast arttırıyorlar. Sonra da sen bunu fotoşopta yaptığında şike yapıyorsun « mertlik bozuldu » diyorlar. Ama sakın sen onlara karşılık verme ne de olsa onlar ustalarımız. Bunu inanarak soyluyorum çünkü fotoğraf sanatı analog fotoğrafçıların gönüllerini koyarak yaptıkları çalışmalar olmasaydı bugünkü durumuna asla gelemezdi. Bu nedenle onlara şükran borçluyuz. Ayrıca Dijital makinelerle de filtreler kullanılabilir. Bazı gelişmiş fotoğraf isleme programlarında inanılmaz sayıda filtreler bulunuyor. « Nik software » anahtar keilmeyle  internete gir orada ki filtreleri incele.
  3. Fotoğraflarını  « duotone » da denilen tek renkle boyayabilirsin ama renklerin vereceği etkiyi bilmen gerek. Örneğin mavi soğuk bir hava verir. Sepia denilen hafif sari kahverengi tonlara kaçan renk nostalji demektir ve eski günleri anımsatır. Bunu  fotoşopta deneyerek öğrenebilirsin. 
  4. Siyah beyaz fotoğrafta başka bir numara daha öğreteyim sana eski karanlık oda fotoğrafçıları bir sürü kimyasal kullanarak açık tonları başka renge koyu tonları başka renge doğru kaydırırlardı. Güzel etkiler ederlerdi.  Bugün aynısı fotoşopta yapabilirsin.
  5. Siyah beyaz fotoğrafta renk yoktur ama doku ve sekil güzelliği ön plandadır. Bu nedenle siyah beyaz fotoğraflar çekeceksen renkleri unut onun yerine şekilleri ve ışığı düşün.
  6. Makinende RAW formatı varsa siyah beyaz çekerken bu formatta çek çünkü daha sonra bunu çok basit bir şekilde hiç bilgi kaybı olmadan siyah beyaza çevirebilirsin. Tonlarla oynayabilir renk ekleyebilir fotoğrafın köşelerini koyultup (buna fotoğrafçılar “vignet”  yapmak derler ) değişik bir hava verebilirsin.
  7. Siyah beyaz fotoğrafçılığın alanına infrared fotoğraflar da girer çok farklı bir tat bırakan fotoğraflardır bunlar. Eski makinelerde bir düzenek değişikliğine ihtiyaç gösterirdi simdi fotoşop sağolsun☺
  8. High key ve low key denilen tekniklerle tek tonda ya çok açık veya çok koyu fotoğraflar çekebilirsin bu gerçekten çok etkili oluyor. Bu sayfanın sonuna  high key tekniği ile çekilmiş bir fotoğrafı ekliyorum. Bu teknikle fotoğraf çekmek istiyorsan önce fotoğrafı çekerken ışık ayarlarını doğru yapman gerekiyor çektiğin konunun detayları kaybolmadan aydınlık çekmelisin sonra fotoşopta değerleri en uca kadar taşımalısın. Bir dene nasılda güzel işler çıkardığını göreceksin☺
  9. HDR (high dynamic range) fotoğraf

Bazı fotoğraflarda fotoğrafın yarısı çok açık yarısı da çok koyudur. Hâlbuki sen her yerinin ışığının dengeli olmasını istiyorsun. Açık bölgelerin biraz koyulaşmasını koyu bölgelerin de biraz açılmasını istiyorsun. Bunun için biri aydınlık biri normal ve biri karanlık üç değişik ışık ayarında üç fotoğraf çekmen gerekiyor sonra bu üç fotoğrafı  fotoşopa vermelisin o sana her yeri dengeli ışık alan bir fotoğraf yaratsın. Sen de HDR fotoğraf çektim diye övünebilirsin. 

  1. Çok fazla fotoğraf çekmek parmağında nasır yapmaz bilgisayarında yer tutar hepsi o. Ama senin giderek daha iyi fotoğraflar çekmeni sağlar. Durmadan fotoğraf çekmeyi dene, siyah beyaz bakmaya, siyah beyaz görmeye başlayacaksın, şekilleri ve ışığı daha iyi değerlendirmeye başlayacaksın. Bir gözün yavaş yavaş kararmaya diğer gözün de yavaş yavaş beyazlaşmaya başlayacak.

DERS 7

MANZARA FOTOĞRAFI 

  1. Ya sabah erken güneşin doğuş saatlerinde veya akşam üzeri güneşin batma saatlerinde ava çıkmalıyız. Renkler yumuşar ve renk dağılımı daha hoş olur. Günün bu saatlerine “sihirli saatler” diyen fotoğrafçılar vardır. 
  2. Araştır. Gideceğin yerle ilgili ön bilgi topla. Haritaya bak. Gittiğin yerde yürü ve sağa sola bak, dikkatle araştırırsan güzel fotoğraf veren bir nokta bulacağına eminim.
  3. Manzara fotoğrafında anahtar kelime “kompozisyon”dur. Kompozisyon aynı zamanda fotoğrafın da en önemli konularından biridir.  Bu konuyu ayrı bir ders olarak da işleriz  ama temel fotoğraf kursunda bunları belki de öğrenmişsindir. Muhtemelen diyafram, enstantane ve alan derinliğini de biliyorsundur.
  4. Neyse kompozisyon denilince de “altın oran” aklına gelsin yani gördüğün alanı üç parçaya böl. Hem yukarıdan aşağıya hem de soldan sağa. Bunu sana yazının sonunda bir şekille göstereceğim o zaman daha iyi anlaşılır.
  5. İyi bir manzara fotoğrafçısının çantasında bir tane polarize filtre bulunur. Bu filtre mavi gökyüzünde kontrast ve satürasyonu arttırır ayrıca parlak yerlerden gelen yansımaları yok eder. Polarize filtrelerle lenslerimizin çaplarının ayni olması lazım yoksa birbirlerine uymazlar.
  6. Manzara fotoğrafları geniş açılı lenslerle çekilir ve fotoğrafın en önündeki noktadan en sonundaki noktaya kadar net olması beklenir. Bunu sağlayabilmek için diyaframını maksimum kısman gerekir( yani f:16 ve üzeri); bu şekilde alan derinliğini artırırsın. Ama diyaframı kıstığın için içeri giren ışık da azalacağından enstantane hızını yavaşlatmak gerekir. Bu durumda en ufak bir titremede netlik bozulur… Bu durmda  üçayak veya tripod gerekir. İyi fotoğraf için mutlaka tripod kullanmalısın.
  7. Manzara fotoğrafında diğer bir sorun da gökyüzünün çok aydınlık olması ve toprağın daha karanlık olması sorunudur. Bizim gözümüz bunu fark edip ayrıntıları görür ama maalesef o kadar para verip aldığımız Canon’lar bu işi o kadar iyi yapamazlar. İnan bana Nikon’lar da öyledir. Bu sorunu çözmek için ND filtreler kullanılıyor; ND natürel dansite demek. Fotoşopta olmayan tek filtre bu diye biliyorum ama yanılıyor olabilirim. Fotoşopta hani her şey vardı ya.
  8. Manzara fotoğrafı diyince aklına sadece toprak, deniz, kumsal, nehir ve gökyüzü gelmesin. Bu görüntülerin içine insanin varlığını hissettirecek bir şey bulup sokarsan fotoğrafın tadından yenmeyecek hale gelebilir. Kumsalda yürüyen veya uzanmış güzel bir kız veya eski bir kulübe fotoğrafına tat katmaya yeter de artar bile.
  9. Fotoğrafını çektikten sonra postprodüksiyon denilen bilgisayar muamelesinden geçirmek her zaman fotoğrafı cilalar bu nedenle fotoğraflarını RAW formatında çek ki düzenleme imkânlarını arttır.
  10. 10)Manzara fotoğrafçılarının kullandığı son bir ipucu vereceğim sana. Makinen tripod üzerindeydi hatırlarsan enstantaneyi 1 veya 2 saniyeye yükseltirsen suların üzerindeki küçük dalgacıklar veya ürpertiler fotoğrafta su yüzeyini pamukla kaplanmış gibi yapar; bu da çok güzel bir etki yaratır. Bu derslik bu kadar. Şimdi  internete gir ve Fay Godwin, Joe Cornish ve Charlie Waite nin işlerine bak. Bakalım beğenecek misin? Google i kullan ☺
pastedGraphic.png
pastedGraphic_1.png

Altın oranı anlatan bu krokide kayık altın oran noktasında duruyor. Aslında biraz daha yukarıda 2 çizginin tam kesişme noktasında durması gerekirdi.. 

Bu altın oran da tartışma konusudur. Konuyu o noktaya değil de fotoğrafın tam da ortasına oturtmuş veya atipik bir yere yerleştirmiş bir çok harika fotoğraf vardır.

DERS 8

GECE FOTOĞRAFÇILIĞI

  1. Gece fotoğraf çekip restoranların kapısını ağaçların üzerlerini süsleyen neon ışıkların rengârenk dünyasını göstermek isteği oluşur bazen  insanda.  Bu durumda ilk yapılacak iş fotoğraflarını güneşin battığı ilk saat içinde çekmeye çalış. Gökyüzünün « parliement mavisini » yakalamalısın. Çok güzel bir renktir ama yarım saat 45 dakika içinde kaybolur
  2. Işık az olduğu için tripod kullanmak mecburiyetindesin. Işık ayarını mükemmel yapmalısın her zaman olduğu gibi. Üçayak kullanmak zorunda olduğun zamanlarda  ya uzaktan bir kumanda veya kablo kullanacaksın ki titreşimler makinene aksetmesin. Bu aksesuarların yoksa zaman ayarlayıcısını (timer veya geciktirici de diyebiliriz) kullanabilirsin. Yeni makinelere içindeki aynanın açılıp kapanma hareketi görüntüye yansımasın diye bir düzenek yapmışlar onu da devreye sokabilirsin. İste o zaman dergilerde gördüğün kadar net fotoğraflar çekebilirsin. Ünlü bir fotoğraf gurusuna bakılırsa fotoğrafta başarılı olmak için 24 saat üçayak ve yukarıda saydığım titreşim azaltıcı önlemleri almak gerek. Ama bunun ne kadar zor olduğunu hepimiz kabul ediyoruz.
  3. Işık ayarını karanlığa göre ayarlayıp flaş patlatırsan hareketi dondurursun ve arkada güzel gece tonlarında renkler olan bir fotoğraf elde edersin.
  4. Eğer üçayağın yoksa ISO ayarını en yukarıya çek. Bu yüksek ISO ile çekilmiş fotoğraflarda gren veya noise denilen bir sorun oluşacaktır. Fotoğrafının üzerine kum serpilmiş gibi hissedeceksin. Ne yapalım her şeyin bir bedeli var. Üçayağını evde unutmasaydın. Hoş bu grenlenme bazı siyah beyaz fotoğraflara çok hoş bir tat katar ve makbul kabul edilir ama her zaman değil onun için dikkatli ol.
  5. Gece fotoğrafı çekmeye yalnız çıkma özellikle Beyoğlu’nda başına ne iş geleceği hiç belli olmaz. En azından fotoğrafa dalmışken cüzdanını çekerler.
  6. Dolunaylı geceleri kolla üçayak üzerinde uzun pozlama yapıp deniz üzerindeki dalga hareketlerinin çok güzel etkiler yaratmasını sağlayabilirsin.
  7. Işıkla boyama güzel bir oyundur. Bazıları karanlıkta makinelerini sağa sola çevirip değişik ışıkla boyama görüntüleri elde ederler, hatta bunları sanki önemli bir işmiş gibi  sergileyenler de vardır.
  8. Işıkla yazdırma tekniği basit gibi görünse de gene de deniyim isteyen hoş bir tekniktir. Çok uzun pozlama ile eline bir fener alıp hassas bölgeye sevdiğin bir kişinin adını yazdırabilirsin.
  9. Trafik ışıkları ve süratle gecen araçların ışıkları da güzel görüntüler verirler. Üçayağını hazırla ışık ayarını iyi hesapla uygun bir noktaya yerleş ve başla çekmeye, kolay gelsin;
  10. Karanlıkta beyaz ayarında sorun yaşayabilirsin bu durumda çevredeki ışıkların sıcaklığına göre beyaz ayarını manüel yapmalısın. Dene. Sabah erken kalkman gerekiyorsa çok geçe kalma ve üstünü sıkı giyin yoksa üşütür hasta olursun. 

9. DERS

YARATICI FOTOĞRAFCILIK

  1. Hiç böyle de ders olur mu, eski köye yeni adetler mi geliyor  deme. Fotoğraf artık sanat dalı olarak kabul görüyor dolayısıyla yaratıcı bakış açısına sahip olmalısın. Bunun içinde buraya kadar vermeye çalıştığım kuralları burada yıkmalısın. Tabii ki bazı temel kuralları çiğnemeden, yoksa fotoğrafın çıkmaz. Örneğin altın kuralı çiğneyip ufuk cizgini üçte bire değil beşte bire taşıyabilişin. Veya fotoğrafın tam ortasından geçirebilirsin. O zaman fotoğrafın ortasından ufuk çizgisi gecen fotoğraf olur.
  2. Renklerle oyna. White balans ayarınla oyna. Gündüz fluoresan ışığına ayarla gece güneş ışığına ayarla nasıl farklı fotoğraflar elde ettiğini göreceksin. Frapan, çarpıcı renkleri yan yana getirmeye çalış, etkili fotoğraflar elde edebilirsin.
  3. Netlik ayarını değiştir. Flu alanlar değişik duygular uyandırır. Bunun için f değeri küçük objektifler kullanmalısın. Flu şekiller ve renklerin birlikteliği güzel fotoğraflar yaratabilir. Aynı görüntüyü bir kaç kez değişik fokus ayarları ve kadrajlarla çek farkları gör. Ders çalışıyoruz ya… Bunlar da ödevlerin olsun.
  4. Nedense herkes fotoğraflarının net olmasını ister onun için ya üçayak kullanırız veya hızlı enstantane ile çekeriz. Oysa fotoğrafın içinde hareketli bir görüntü oluşursa da çok hoşumuza gider başka bir duygu yaratır. Bunun için enstantaneyi bir veya iki saniyeye ayarlayıp (tabii ışık ayarını hesaplayıp diyaframı ayarını da ona göre yapmalısın) hareketli görüntüler elde etmeye çalış.
  5. Bazı lensler görüntüleri deforme ederler. Onlardan edinmeye çalış, çocuklar sana doğum günü hediyesi almak istiyorlar, ben onların kulaklarına su kaçırırım.
  6. Yaratıcı fotoğraflar icin fotoşop bulunmaz bir olanaktır. Bu programı kullanmaya başladıktan sonra göreceksin yaratıcılığına sınır olmadığını göreceksin. Tanrının bir dijital fotoğrafçıya en büyük armağanı fotoşoptur sanıyorum. Corel Photo da fena bir program değil.
  7. İki fotoğrafın güzel bölgelerini tek fotoğrafta birleştirip fotomontaj yapabilirsin. Fotoşopta bu oldukça kolay. Fotomontaj yapmaya başladıktan sonra isi gücü bırakıp bilgisayarın basından kalkmak istemeyebilirsin.
  8. Çeşitli objeleri scanner in üzerine koyup taratıp yüksek çözünürlüklü görüntüler elde edebilirisin. Bunlarla da güzel montajlar yapabilirsin.
  9. Evde kendi stüdyonu kurabilirsin. Çok ucuza bir iki ışık kaynağı ile değişik objeleri kullanarak ve değişik ışıklar deneyerek “natürmort” fotoğraflar çekebilirsin.
  10. Fotokritik .com da yüzlerce binlerce su ve damlalarla çekilmiş deneysel fotoğraflar var onları da bir incele. Suya yukarıdan bir taş atıyorlar veya su damlatıyorlar suyun yüzeyinde oluşan damlacığı havada yakalıyorlar. Deneyerek ve uğraşarak bir kaç saat içinde öğrenebileceğin bir teknik. Sonra ne mi oluyor. Ben de “damla”nın fotoğrafını çektim diye anlatıyorsun. Ballandırmayı unutma ☺ benzer çalışmaları dumanla da yapabilirsin. Fikir bulmakta güçlük çekersen diğer sanat alanlarından ilham almaya çalış. İpucu vereyim; Hocam Merih Akoğul çok caz dinlerdi.